1397/2/24 دوشنبه با همکاری اداره کتابخانه های عمومی، شهرستان داراب میزبان هوشنگ مرادی کرمانی شد خالق قصه های مجید خطاب به دبیران: اگر دانش‌آموزی دارید که دارای تخیل قوی در داستان‌گویی و روایت است او را دریابید و فکر نکنید رفتار و افکار او غیرطبیعی است.

به گزارش اداره کتابخانه های عمومی شهرستان داراب، در برنامه ای با همکاری مشترک اداره کتابخانه های عمومی، دانشگاه پیام نور و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان داراب، با دعوت از استاد هوشنگ مرادی کرمانی نویسنده ادبیات کودک و نوجوان ایران و عضو هیئت امنای نهاد کتابخانه های عمومی کشور از این نویسنده برجسته قدردانی گردید.

به گفته  جعفر ماهار رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان داراب، در جریان سفر این نویسنده به شهرستان داراب، برنامه های مختلفی برگزار شد. کتاب های هوشنگ مرادی کرمانی از یک هفته پیش از این، در  نمایشگاهی به نمایش درآمد و بسیاری از علاقه مندان به ویژه دانش آموزان دارابی این کتاب ها را خریداری کردند. بر همین اساس در برنامه دیدار دانش آموزان با نویسنده «قصه های مجید»، مرادی کرمانی علاوه بر گفت و گو با دانش آموزان کتاب های آن ها را نیز امضا کرد.

همچنین کارگاه آموزشی نویسندگی و داستان نویسی  با حضور  کتابداران، دبیران، دانشجویان ادبیات و اهالی فرهنگ و هنر شهرستان داراب در سالن اجتماعات دانشگاه پیام نور برگزار شد که در حاشیه این کارگاه عضو هیئت امنای نهاد کتابخانه های عمومی با کتابداران و اساتید دانشگاه دیدار کرد.

 نویسنده کتاب «شما که غریبه نیستید» در کارگاه آموزش داستان نویسی در داراب، اظهار داشت: در کشور ما و در بسیاری از جوامع، اساس بسیاری از کارها بر جواب استوار است نه سؤال؛ این در حالی است که انسان با سؤال و پرسش ذهن خود را روشن می‌کند.

وی بابیان اینکه هیچ تعریفی در ادبیات پایدار و باثبات نیست، چراکه ادبیات مانند فرمول ریاضی همیشگی نیست، تصریح کرد: نیما تعریف شعر، صبا تعریف موسیقی، محمد جمال‌زاده تعریف داستان را عوض کردند و پس‌ازآن نیز تغییراتی در این عرصه‌ها به وجود آمد.

عضو هیئت امنای نهاد کتابخانه های عمومی کشور، خاطرنشان کرد: چیزهایی هست که نمی‌توان آن را یاد داد مانند هنر که آموزش دادنی نیست؛ به‌طوری‌که در همه جوامع 90 درصد شاعران آموزش ندیده‌اند و بر اساس ذوق و قریحه شخصی شعر سروده‌اند.

مرادی کرمانی اظهار داشت: ذهنیتی که آدم‌ها از طریق زندگی زیستی به دست می‌آورند در شعر، قصه و نمایشنامه تجلی می‌یابد.

وی با اشاره به تأثیر عنصر تخیل در داستان‌نویسی خطاب به دبیران ادبیات گفت: اگر دانش‌آموزی دارید که دارای تخیل قوی در داستان‌گویی و روایت است او را دریابید و فکر نکنید رفتار و افکار او غیرطبیعی است.  

این نویسنده صاحب سبک بیان کرد: تخیلی که منجر به تصویرگری شد و همچنین تنهایی در کودکی مرا به سمت نویسندگی و پرورش تخیلات سوق داد. من همواره برای پدیده‌های طبیعی، حیوانات، حشرات و پرندگان داستان داشتم و ذهن من همیشه پر از قصه بود و این قصه‌ها در هر موقعیتی به سراغم می‌آمد.

مرادی کرمانی خاطرنشان کرد: تجربه‌های زیستی و تخیل، استعداد است اما استعداد به‌تنهایی به درد نمی‌خورد، چراکه استعداد به‌مثابه شمش طلا است که در فرایند هنر تبدیل به اثر جدید و خلاقانه‌ای می‌شود.

وی در تعریف طنز و آثار طنزگونه نیز بیان کرد: طنز یعنی واقعه‌ای کوچک را آن‌قدر اغراق‌آمیز بیان کنیم که لبخند به لب بیاورد.

 

بيشتر
نسخه قابل چاپ
 
تعداد بازديد اين صفحه: 139
تمامی حقوق این پورتال متعلق به نهاد کتابخانه های عمومی کشور می باشد

اجرا با : پورتال سازمانی سیگما